UCHWAŁA NR XXXIII/278/06 RADY POWIATU W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ z dnia 13 lipca 2006 roku w sprawie nadania Statutu Zarządowi Drogowemu w Dąbrowie Tarnowskiej.
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. 01 Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.)związku z art. 21 ust. 1 oraz, art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 2005 r.o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.) Rada Powiatu Dąbrowskiego uchwala co następuje.
§1
Nadaje Zarządowi Drogowemu w Dąbrowie Tarnowskiej Statut w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Dąbrowskiego i Dyrektorowi Zarządu Drogowego w Dąbrowie Tarnowskiej.
§3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Załącznik do uchwały Nr XXXIII/278/06 Rady Powiatu w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 13 lipca 2006 roku
STATUT ZARZĄDU DROGOWEGO W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ
-
Postanowienia ogólne.
§1.
Zarząd Drogowy w Dąbrowie Tarnowskiej, zwany dalej „Zarządem” jest samodzielną jednostką organizacyjną Powiatu Dąbrowskiego powołaną do wykonywania określonych ustawami jego zadań publicznych o charakterze pozagminym w zakresie dróg publicznych.
§2.
Zarząd działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.).
- Uchwała Nr 11/10/98 Rady Powiatu w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 1999 r. Nr 3 poz. 10 z późn. zm.) o ustanowieniu Statutu Powiatu Dąbrowskiego.
- Niniejszego statutu.
§3.
- Zarząd jest samodzielną jednostką budżetową podporządkowaną Zarządowi Powiatu Dąbrowskiego.
- Zarząd działa na obszarze Powiatu Dąbrowskiego.
- Siedzibą Zarządu jest miasto Dąbrowa Tarnowska ul. Warszawska 48.
- Zarząd używa pieczęci o treści „Zarząd Drogowy w Dąbrowie Tarnowskiej”.
-
Przedmiot i zakres działania.
§4.
- Zarząd realizuje nałożone na Powiat Dąbrowski zadania określone ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.) i przepisami
wydanymi na jej podstawie a w szczególności poprzez:- opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
- pełnienie funkcji inwestora,
- utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
- realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
- przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
- koordynacja robót w pasie drogowym,
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i na zjazdy z dróg oraz naliczanie i pobieranie opłat oraz wymierzanie i pobieranie kar pieniężnych,
- prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnienie ich na żądanie uprawnionych organom,
- sporządzenie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
- przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
- przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
- przeciwdziałanie niekorzystnym lub powstającym w następstwie budowy przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub utrzymania dróg,
- wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
- dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
- utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
- nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości,
- nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 18 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu działania jednostki.
-
Struktura organizacyjna Zarządu.
§5.
- Szczegółową strukturę organizacyjną, w tym organizację oraz zasady funkcjonowania określa „Regulamin Organizacyjny Zarządu”, zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
- Zarządem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor, zatrudniany i zwalniany przez Zarząd Powiatu.
- Dyrektor kieruje Zarządem i odpowiada za działalność i realizację zadań statutowych oraz prawidłowe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi. Dyrektor odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym wykonanie określonych obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
-
- Dyrektor Zarządu jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Zarządu mających na celu realizację zadań statutowych;
- Zarząd Powiatu może uchwałą upoważnić Dyrektora do dokonywania stale lub jednorazowo określonych czynności prawnych przekraczających zakres zwykłego zarządu;
- Zarząd Powiatu może upoważnić Dyrektora do zaciągania zobowiązań finansowych w celu realizacji zadań do wysokości kwoty wydatków określonych w zatwierdzonym planie finansowym zarządu na dany rok kalendarzowy. Zaciąganie zobowiązań finansowych przez Dyrektora wymaga kontrasygnaty Głównego Księgowego Zarządu.
- Dyrektor Zarządu uprawniony jest do występowania i prowadzenia w imieniu Powiatu Dąbrowskiego w charakterze strony spraw przed Sądami Powszechnymi i Administracyjnymi związanych z zakresem działania kierowanej jednostki, jak również do udzielania pełnomocnictw procesowych
- Dyrektor wydaje zezwolenia, ustala opłaty, wymierza kary pieniężne stosownie do ustawy o drogach publicznych w drodze decyzji administracyjnych.
- Dyrektor Zarządu Drogowego jest pracodawcą pracowników Zarządu Drogowego stosownie do przepisów Kodeksu Pracy i przepisów o pracownikach samorządowych.
- Dyrektor Zarządu Drogowego sprawuje nieodpłatny trwały Zarząd gruntami w pasie drogowym.
- Dyrektora Zarządu w czasie jego nieobecności zastępuje Kierownik Działu Technicznego Zarządu.
-
Gospodarka finansowa.
§6.
- Zarząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 zpóźn. zm.) zgodnie ze szczegółowymi warunkami gospodarki finansowej jednostek budżetowych samorządu terytorialnego.
- Działalność Zarządu finansowana jest z budżetu Powiatu Dąbrowskiego.
- Zarząd realizuje zadania określone w planie rzeczowo-finansowym, w ramach środków finansowych przyznawanych mu na dany rok kalendarzowy z budżetu Powiatu Dąbrowskiego.
- Plan finansowy obejmuje planowane dochody i wydatki. Tryb i terminy opracowania planów finansowych określa Zarząd Powiatu Dąbrowskiego.
- Księgowość jest prowadzona według planu kont dla jednostek budżetowych.
- Zarząd posiada własny rachunek bankowy.
-
Nadzór nad Zarządem.
§7.
- Rada Powiatu Dąbrowskiego sprawuje ogólny nadzór nad działalnością Zarządu.
- Nadzór nad bieżąca działalnością Zarządu sprawuje Zarząd Powiatu Dąbrowskiego.
-
Postanowienia końcowe.
§8.
Zmiany statutu dokonuje Rada Powiatu Dąbrowskiego w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Pobierz statut w wersji skanowanej – plik .PDF (nowe okno) – Skan Statutu Zarządu Dróg w Dąbrowie Tarnowskiej